trakker2007
PostWysłany: Czw 14:10, 23 Sie 2007    Temat postu: OZPTD krytykuje. ITD odpowiada

Alvin Gajadhur - rzecznik prasowy ITD odpowiada na list przewodniczącego Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego do Ministra Transportu

W związku z pismem z dnia 13.08.2007 r. przewodniczącego Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego do Ministra Transportu, pana Jerzego Polaczka wyjaśniam:

1) W związku z powtarzającymi się tragicznymi w skutkach wypadkami z udziałem polskich autokarów, Główny Inspektorat Transportu Drogowego, zobowiązany jest z mocy ustawy do podejmowania działań kontrolnych, również w siedzibach firm przewozowych, aby prawdzić, czy przestrzegane są w nich przepisy prawa. Ma to na celu zapewnienie bezpieczeństwa podróżnym i zapobieganie dalszym tragediom, a nie obarczanie kogokolwiek wina. Brak reakcji ze strony organów państwa stanowiłby przestępstwo niedopełnienia obowiązków, określone w art. 231 par. 1 kodeksu karnego. Byłoby to również lekceważenie oczekiwań społecznych.

2) GITD stara się w sposób należyty i profesjonalny realizować swoje obowiązki i przekazywać opinii publicznej udowodnione fakty, również te, które pokazują nieprawidłowości w funkcjonowaniu firm przewozowych. Nie jest naszym celem wywoływanie „psychozy strachu” czy „medialnej nagonki”, lecz informowanie społeczeństwa o stanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

3) Ani GITD, ani Policja nie mają wpływu na to, że rodzice wysyłający swoje dzieci na obozy, wycieczki czy kolonie proszą Inspekcję o sprawdzenie stanu technicznego pojazdów i kondycji psychofizycznej kierowców. Mają bowiem do tego pełne prawo, w trosce o bezpieczeństwo swoich dzieci. Działania GITD i policji w tej sprawie są tym bardziej wskazane, że często okazuje Sie, iż pojazd z uwagi na stwierdzone usterki, mimo ważnych formalnie badań technicznych, nie nadaje się do dalszej jazdy. GITD będzie uczestniczył w tego rodzaju kontrolach tak długo, jak długo będzie zapotrzebowanie społeczne na takie działania.

4) Organizowanie przez GITD konferencji prasowych m.in. w związku z tragicznymi wypadkami polskich autokarów za granicą miało na celu zwrócenie uwagi mediów i opinii publicznej na to, jak ważną sprawą jest przestrzeganie prawa w ruchu drogowym a także właściwe przygotowanie pojazdów i kierowców do pokonywania długich tras. Stawiane w liście OZPTD zarzuty, że celem konferencji jest promowanie osoby Głównego Inspektora świadczy o niezrozumieniu przez autorów listu intencji GITD, a nawet o lekceważeniu przez nich oczekiwań społeczeństwa na rzetelna informacje.

5) GITD nie wypowiadała się i nie będzie się wypowiadać na temat bezpośrednich przyczyn ostatnich wypadków polskich autokarów za granica. Postępowanie w tych sprawach prowadzone jest przez prokuraturę i policję francuska. Jeżeli jednak w trakcie kontroli w siedzibie przewoźnika Inspekcja stwierdza nieprawidłowości, dotyczące stanu pojazdów czy rażącego naruszania w przeszłości przepisów o czasie pracy kierowców (np. brak tarcz tachografów dokumentujących aktywność kierowców na dystansie 37 tys. km), inspektorzy powinni czuć się zobowiązani do przekazaniu takich informacji społeczeństwu, także za pośrednictwem mediów.
Nie można nie zauważyć, że w pierwszym półroczu 2007 r. ITD przeprowadziła 88 585 kontroli drogowych stwierdzając prawie 72 tys. naruszeń przepisów ustawy o transporcie drogowym, z czego około 62% z nich dotyczyło nieprzestrzegania przez kierowców norm dotyczących czasu prowadzenia pojazdów oraz obowiązkowych przerw i odpoczynków. Mając to na uwadze uzasadnione jest niestety stwierdzenie, że łamanie obowiązującego prawa stanowi smutną codzienność w działalności wielu firm transportowych.

6) Główny Inspektor Transportu Drogowego zdaje sobie sprawę z problemów przedsiębiorców branży transportowej. Inspektorat wielokrotnie występował z postulatami rozbudowy sieci parkingów, na których kierowcy mogliby spokojnie wypoczywać czy likwidacji nieżyciowych przepisów np. zakazu ruchu pojazdów ciężarowych z uwagi na wysokie temperatury. GITD zdaje sobie sprawę z tego, że przedsiębiorca nie ma wpływu na wypadki drogowe, spowodowane niewłaściwym zachowaniem kierowcy. Propozycja Głównego Inspektora, aby naliczać punkty karne kierowcom rażąco naruszającym przepisy o czasie pracy jest odpowiedzią na powtarzające się postulaty środowiska transportowego.

7) Pragnę przypomnieć, że zgodnie z przepisem art. 50 ustawy o transporcie drogowym do zadań Inspekcji należy kontrola:

* dokumentów związanych wykonywaniem transportu drogowego lub przewozów na potrzeby własne oraz przestrzegania warunków w nich określonych;
* dokumentów przewozowych związanych z wykonywaniem transportu drogowego lub przewozów na potrzeby własne;
* ruchu drogowego w zakresie transportu, […] na zasadach określonych w przepisach działu V ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, a w tym stanu technicznego pojazdów;
* przestrzegania przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu i obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowcy;
* przestrzegania szczegółowych zasad i warunków transportu zwierząt;
* przestrzegania zasad i warunków dotyczących przewozu drogowego towarów niebezpiecznych;
* wprowadzonych do obrotu ciśnieniowych urządzeń transportowych pod względem zgodności z wymaganiami technicznymi, dokumentacją techniczną i prawidłowością ich oznakowania […];
* rodzaju używanego paliwa przez pobranie próbek paliwa ze zbiornika pojazdu mechanicznego



działania takie będziemy prowadzić zawsze, kiedy stwierdzimy przesłanki uzasadniające naszą aktywność.

Z przykrością muszę stwierdzić, że podnoszone w liście OZPTD zarzuty wobec ostatnich działań GITD świadczą o niezrozumieniu tak potrzeb społeczeństwa, jak i celów działania Inspekcji Transportu Drogowego, jako wyspecjalizowanej formacji kontrolnej. Świadczą też o tym, że autorzy listu przedkładają partykularne interesy swojego środowiska nad interes społeczny.

Alvin Gajadhur
Rzecznik prasowy
Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
   

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group